Home » Fitness » Deze groepslessen voor mannen zijn de moeite waard
Fitness

Deze groepslessen voor mannen zijn de moeite waard

Groepsles in de sportschool

Het idee dat groepslessen in de sportschool vooral geschikt zouden zijn voor vrouwen raakt snel op de achtergrond. Steeds meer mannen beginnen te ontdekken dat groepslessen kunnen bijdragen aan een gezonde levensstijl. Wat daar een handje bij helpt is dat veel sportscholen tegenwoordig een lesaanbod hebben dat meer gericht is op de mannelijke doelgroep.

Groepslessen voor mannen gericht op kracht en uithoudingsvermogen

Veel sportscholen hebben groepslessen in hun programma die zich zowel op uithoudingsvermogen als kracht richten. Juist bij dit soort intensieve lessen neemt het aantal mannelijke deelnemers snel toe. En programma’s zoals de bootcamp en crossfit zijn natuurlijk vooral bedacht om juist mannen in beweging te krijgen. De onderstaande groepslessen voor mannen zijn zeker de moeite waard en kunnen bijdragen aan fitheid.

1. Crossfit

Het meest zware programma onder de groepslessen is de crossfit in de vorm van een circuit. Workouts zijn intensieve trainingen die zich richten op een combinatie van kracht, uithoudingsvermogen en techniek. De workout bestaat uit vele vormen en geen training is hetzelfde. Bij deze groepsles ga je aan de slag met barbells, kettlebelts en dumbbells. En let op: ook elastieken, tractorbanden, zandzakken, zandbakken, touwen horen tot het arsenaal van crossfit.

2. Bodypump

Bodypump of Clubpower is een groepsles die je gegarandeerd spierpijn gaat opleveren. Deze les staat in het teken van krachttraining op het ritme van opdrijvende muziek. Bij Bodypump train je al je belangrijke spiergroepen met behulp van losse gewichten en een halter. Je bepaalt zelf hoeveel gewicht je aan je halter hangt dus maak het zo zwaar als je zelf wilt.

3. Bokszaktraining

Bij deze cardio-workout kun je helemaal losgaan op een bokszak. Tijdens deze groepsles, waarbij je vaak in duo’s aan de slag gaat maar geen fysiek contact hebt, kun je al je frustratie van je afslaan terwijl je werkt aan het verbeteren van kracht, conditie en fitheid. De bokszaktraining bevat wisselende trap- en stoottechnieken die afkomstig zijn uit vechtsporten zoals karate, boksen en taekwondo.

4. Bootcamp

De bootcamp is lang geleden bedacht als spierversterkende trainingsmethode voor het Amerikaanse leger. Bij deze groepsles ga je in de buitenlucht aan de slag met intervaltraining, kracht- en uithoudingsoefeningen. Het lichaamseigen gewicht is het belangrijkste hulpmiddel en vaak worden hulpmiddelen gebruikt die toevallig voorhanden zijn. De bootcamp richt zich op het verbeteren van conditie, kracht, behendigheid, uithoudingsvermogen en snelheid.

5. Buikspierkwartier

Bij het buikspierkwartier ga je gedurende een kwartier keihard je buikspieren trainen. Deze groepsles past in ieder sportschema en zou eigenlijk door iedereen gevolgd moeten worden. Buikspieren trainen is namelijk intensief en complexer dan het lijkt. Tijdens een groepsles zullen echter alle zes verschillende spieren worden getraind. En omdat je aan de slag gaat in groepsverband is opgeven beslist geen optie.

6. Spinning

Dit is een van de betere indoor cardio groepslessen om je conditie te verbeteren en calorieën te verbranden. Bij spinning neem je in groepsverband plaats op een stationaire fiets met een vliegwiel. In pelotonvorm volg je een parcours dat varieert van vlakke landschappen tot hoge bergtoppen. De weerstand van de fiets stel je zelf in dus je bepaalt altijd zelf je niveau. De groep zal je natuurlijk tot het uiterste motiveren.

7. Xcore

Dit is een extreme core training waarbij je vooral aan de slag gaat met je buik-, rug-, been- en armspieren. Voor deze groepsles op opzwepende muziek maak je krachtige beweging waarbij je gebruik maakt van een aluminium koker die gevuld is met gruis. Dit gruis beweegt bij iedere beweging mee in je handen. Resultaten van Xcore zijn meer spierkracht, aanpassing van het bindweefsel qua lengte, trekvastheid en architectuur en een strakker lichaam.

Meer over: