Home » Mindset » Motivatie voor de sportschool? Zo blijf je wél gaan
Fitness Mindset

Motivatie voor de sportschool? Zo blijf je wél gaan

Afwisseling, plannen en doelen stellen helpen om gemotiveerd te blijven voor de sportschool

Herken je dit? Je hebt een abonnement bij de sportschool genomen in de hoop nu eens eindelijk van dat laagje vet af te komen dat zich de laatste jaren over je lichaam heeft verspreid. Denkend aan de gezonde en gespierde man die eigenlijk in je schuilgaat ben je aan een mooie reeks trainingen gestart. Maar na enige tijd vond je een goed excuus om een paar keer niet meer te gaan. En zo werd je ritme gebroken en ging je maar helemaal niet meer.

Je bent niet de enige die goede voornemens ziet verdampen

Het goede nieuws is dat je niet de enige bent die zijn goede voornemens heeft zien verdampen. Het is al jaren een gegeven dat veel beginnende sporters na een tijdje afhaken. Wist je bijvoorbeeld dat sportscholen ieder jaar in januari worden overspoeld met nieuwe leden? En dat sommige sportscholen in de zomermaanden alweer 50% van hun leden hebben verloren?

Veel beginners stoppen omdat ze niet gemotiveerd zijn

Een grote Duitse fitnessketen heeft eens laten onderzoeken waarom hun ledenbestand zo snel terugliep. De keten hoopte hiermee te leren hoe zij haar aanbod beter kon afstemmen op behoeften van sporters.  Maar wat bleek het geval te zijn? Van de opzeggers gaf ruim 90% aan niet meer gemotiveerd te zijn om te gaan sporten.

Hoe blijf je gemotiveerd voor de sportschool?

De kans is groot dat ook jij onvoldoende gemotiveerd was en dat dit de doorslag gaf om uiteindelijk niet meer naar de sportschool te gaan. Misschien was de inspanning te groot, had je jouw doel niet helder voor ogen of vielen de resultaten tegen. Ga je binnenkort opnieuw een poging wagen, dan kunnen de onderstaande tips helpen om gemotiveerd te blijven.

1. Kies de sport die bij je past

Als je aan sporten denkt dan lijkt de sportschool soms de enige optie. Dit is natuurlijk niet het geval. Stel jezelf de vraag of je hart sneller gaat kloppen als je denkt aan de sportschool. Is dit niet het geval en heerst er eerder een negatief gevoel? Ga dan op zoek naar alternatieven die je meer aanspreken. Misschien ben je wel meer een type voor bootcamps, wielrennen of hardlopen.

2. Train met anderen

Veel mannen vinden het oersaai om in hun eentje te sporten. Het kan dan een uitkomst zijn om met anderen te sporten. Het is tevens een sociaal drukmiddel om te gaan want afhaken is er natuurlijk niet meer bij. Wie in zijn eigen omgeving geen trainingsmaatje kan vinden kan zich aansluiten bij bijvoorbeeld groepslessen.

3. Stel lange termijn doelen

Voordat je opnieuw een eerste stap over de drempel bij de sportschool, is het handig om een lange termijn doel voor jezelf te stellen. Resultaten boeken in de sportschool kost veel tijd. Ben je hier van bewust en stel je in op het bereiken van doelen op een termijn van bijvoorbeeld een half jaar bereikt kunnen worden.

4. Plan je sportdagen en -tijden vooruit

Wie het van zijn beschikbare tijd laat afhangen of hij gaat sporten zal uiteindelijk vaker niet gaan. Er zijn immers altijd wel redenen te bedenken waarom de gang naar de sportschool nog even moet worden uitgesteld. Plan daarom iedere week van tevoren in wanneer je naar de sportschool gaat. En laat daar verder niets tussenkomen.

5. Twijfel niet of je wel of niet zult gaan sporten

Hoe ka het dat sommige sportdudes werkelijk altijd in de sportschool zitten? Omdat ze geen moment twijfelen om te gaan en geen excuses verzinnen. Zelfs niet wanneer ze thuis op de bank zitten en de regendruppels langs het raam naar beneden lopen. Hoe zit dit bij jou? Denk bij twijfel aan de gedisciplineerde man die je zult moeten zijn om je doel te bereiken.

6. Weet met welke oefeningen je bezig bent

Wat weet jij ondertussen over je eigen lichaam, de oefeningen die je in de sportschool doet, waarom je dit doet en wat het effect van het geheel is? Wie weet waar hij mee bezig is, zal ook gemakkelijker motivatie vinden om de oefeningen te blijven doen. Verdiep je dus eens in bijvoorbeeld de mannelijke spiergroepen en welke spieren getraind worden per oefening.

7. Hou je vooruitgang bij in een logboek

Werkend aan je lange termijn doel is het handig om je vooruitgang te volgen. Dat doe je het beste door je resultaten na iedere sportdag op te schrijven. Hou bijvoorbeeld bij hoe lang je hebt gerend, hoe zwaar de gewichten waren of hoe lang je training duurde. Je kunt dit logboek uitbreiden met bijvoorbeeld je eetgedrag en je gewicht.

8. Zorg voor afwisseling in je oefeningen

Ga niet eindeloos dezelfde oefeningen doen maar wissel iedere zes tot acht weken van trainingsschema. Zo voorkom je dat de verveling toeslaat. Zowel voor cardio training als krachttraining vind je in veel sportscholen eindeloos veel mogelijkheden. En heb je oefeningen in je schema die je gewoon enorm haat? Zoek dan een andere oefening die hetzelfde resultaat kan geven.

 

Reageer

Klik hier om te reageren