Home » Begrippen » Materialen » Buikspierwiel
Materialen

Buikspierwiel, waarvoor gebruik je het?

Een ab roller is ideaal voor buikspieroefeningen

Wat is een buikspierwiel?

Een buikspierwiel is één van de meest succesvolle vindingen op het gebied van fitnessapparaten in de laatste vijftig jaar. Dit eenvoudige en compacte trainingsmateriaal laat zich het beste omschrijven als een wiel met aan weerszijden een handvat. Het buikspierwiel is bedacht als hulpmiddel voor het sterker maken van de buikspieren. Deskundigen zijn het er over eens dat het een van de beste fitnessapparaten voor buikspiertraining is. Daarnaast is het een effectief hulpmiddel voor het sterker maken van de onderrug, schouders en armen.

Ideaal voor thuis en in de sportschool

Je vindt het buikspierwiel in de meeste sportscholen en daarnaast zijn ze ideaal voor thuisgebruik. Het wiel staat ook wel bekend als ab wheel of buikspierroller. Ze bestaan in allerlei soorten en maten en soms zitten er voetsteunen aan voor het uitvoeren van specifieke oefeningen. Hoe dan ook, een goed wiel moet soepel rollen en een grote belasting aankunnen. Sommige eenvoudige exemplaren zijn al verkrijgbaar voor minder dan tien euro.

Geschiedenis van het buikspierwiel

Het eerste buikspierwiel is bedacht in 1968 door de Amerikaan Ralph Burzenski. Zijn vinding staat in de traditie van een lange zoektocht naar effectieve hulpmiddelen voor het uitvoeren van buikspieroefeningen. Het wiel is een van de zeldzame nieuwe trainingsmaterialen die door deskundigen als effectief wordt gezien. Na Burzenski hebben anderen zijn vinding verder verfijnd tot de wielen zoals we ze tegenwoordig tegenkomen.

Helpt het bij het krijgen van een sixpack?

Ten onrechte heeft het buikspierwiel het imago opgeplakt gekregen dat je er gemakkelijk een sixpack mee kunt krijgen. Dit is maar deels juist. Met een buikspierwiel kunnen de buik- en rugspieren weliswaar sterker worden maar voor een zichtbare sixpack is ook een laag vetpercentage nodig. Om een sixpack te creëren hebben de meeste mensen naast buikspiertraining ook een strikt voedingsschema nodig dat toeziet op vetverlies.

Oefeningen met het buikspierwiel

De meest bekende oefening is de ‘uitrol op de knieën’. Steunend op de knieën wordt het wiel hierbij herhaaldelijk vooruit gedrukt en weer terug getrokken. Bij een optimale uitvoering worden de armen zo ver mogelijk vooruit gestrekt, om ze hierna weer terug te trekken naar de beginpositie. Dit is voor veel mensen een zware oefening maar hij kan gelukkig verlicht worden door de armen minder ver te strekken. Hoewel de armen een belangrijke rol spelen, zijn het vooral de buikspieren die het werk moeten verrichten. Andere oefeningen met het buikspierwiel zijn onder andere de plank en de gebogen uitrol.

Reageer

Klik hier om te reageren