Home » Homegym » Een Olympische halterset kopen, waar moet je allemaal op letten?
Homegym

Een Olympische halterset kopen, waar moet je allemaal op letten?

Een halterset kopen kan veel gepuzzel met zich meebrengen, want de mogelijkheden, opties en prijzen lopen nogal uiteen. Omdat het een aankoop is die je zelden doet, wil je natuurlijk wel zeker weten dat je een set koopt waar je jarenlang plezier van hebt. Om het je gemakkelijker te maken neem ik je in dit artikel mee bij de overwegingen die je kunt maken bij het kopen van een halterset. Allereerst heb ik de verschillende typen haltersets op een rij gezet met hun voor- en nadelen. Daarnaast heb ik per type een aantal haltersets geselecteerd die het overwegen waard zijn. Aan het einde van dit artikel ga ik in op een aantal belangrijke kenmerken van de halterstang (barbell) en schijven waar je op moet letten.

ATX Halterset met bumperplates
ATX Halterset met bumperplates

Wat is een halterset?

Eerst nog even dit. Er bestaan kleine en grote haltersets maar in dit artikel richt ik me alleen op de 50 mm Olympische haltersets. Dit zijn de materialen die onder meer bekend zijn van sportscholen en het Olympische gewichtheffen. Deze sets bestaan uit een Olympische halterstang en een pakket met halterschijven, die een gezamenlijk gewicht hebben van pakweg 95 tot 160 kilo. Wat de Olympische haltersets gemeen hebben, is dat de halterstang altijd 220 cm (heren) of 201 cm (dames) lang is en een gewicht heeft van 20 kilo (heren) of 15 kilo (dames). De schijven hebben op hun beurt allemaal een 50 mm boring, die zodoende naadloos op de stang bevestigd kan worden.

De drie typen Olympische haltersets

De Olympische haltersets kunnen globaal worden ingedeeld in drie typen op basis van het type schijven. Sommige haltersets hebben namelijk gietijzeren schijven, andere hebben rubber-gecoate schijven en er zijn haltersets met bumperplates. De meest belangrijke verschillen in deze drie type schijven zitten in de mate waarin ze geluiddempend en vloerbeschermend zijn. Een ander belangrijk uiterlijk verschil is dat bumperplates, ongeacht hun gewicht, allemaal dezelfde diameter hebben. Hieronder ga ik verder in op de schijftypen en hun voor- en nadelen.

Haltersets met gietijzeren schijven

Haltersets met gietijzeren schijven hebben een robuuste en pure uitstraling. Door hun eenvoud zijn gietijzeren schijven vaak goedkoper dan schijven met een rubberen coating. De gietijzeren schijven zijn zelf uiteraard onverwoestbaar maar daar staat tegenover dat ze wel snel schade kunnen aanrichten aan je materialen bij stoten. En wanneer ze op de grond vallen zijn ze verre van geluiddempend. Ze bieden ook geen demping aan de halterstang die daardoor bij een harde val kan verbuigen of zelfs breken. Stel jezelf dus de vraag of je deze risico’s wil nemen wanneer je een halterset gaat kopen.

Sets met gietijzeren schijven

Haltersets met rubber-gecoate schijven

De rubber-gecoate halterschijven zijn doorgaans vervaardigd van gietijzer maar ze zijn omhuld met een dikke rubberen coating. Het grote voordeel van deze schijven is dat ze geluiddempend en vloerbeschermend zijn. De rubberen coating beperkt daarnaast eventuele schade aan andere materialen bij stoten of vallen. Een nadeel van de rubber-gecoate schijven is dat het rubber op den duur gebruikssporen gaat bevatten, zoals krassen of loslatend rubber. Zeker bij goedkopere schijven zullen op den duur steeds meer kleine stukjes rubber losraken.

Sets met rubber-gecoate schijven

Haltersets met massief rubberen schijven

De massief rubberen schijven staan ook wel bekend als bumperplates. Deze schijven zijn vooral bekend van crossfit. Ze kunnen ook prima gebruikt worden voor klassieke halteroefeningen. Het voordeel van deze schijven is dat ze wanneer ze op de grond vallen, als het ware reageren als een stuiterbal. Dit beperkt eventuele schade aan je vloer en andere materialen. Bumperplates hebben ongeacht hun gewicht allemaal dezelfde diameter. Een nadeel van bumperplates is dat het rubber op den duur gebruikssporen gaat bevatten. Daarnaast hebben deze schijven geen geïntegreerde handgrepen, wat beperkend is wanneer je oefeningen met losse schijven wilt doen.

Sets met massief rubberen schijven

Een sleeve, draailagering en knurling (vlnr) van een halterstang
Een sleeve, draailagering en knurling (vlnr) van een halterstang

Belangrijke details van de halterstang

Je weet nu globaal uit welke type schijven je kunt kiezen. Maar er is meer waar je op moet letten bij een halterset kopen. Naast de verschillen in schijven, zijn er verschillende kenmerken die bepalend kunnen zijn voor je aankoop. Dit zijn bijvoorbeeld het eigen gewicht van de halterstang en de aanwezigheid van markeringen en greepvlakken (knurling) op de stang. Hieronder zal ik de belangrijkste kenmerken kort toelichten.

Draailagering

Een moderne Olympische halterstang is voorzien van soepel roterende lageringen of bussen aan weerszijden. Hierdoor kunnen de sleeves (met hierop de schijven) en het greepvlak vrij van elkaar draaien. Dit is nodig om oefeningen veilig te kunnen uitvoeren of überhaupt te kunnen uitvoeren. Probeer maar eens een zware halter vanaf de grond boven je hoofd te brengen. Hiervoor moet de halterstang een slag draaien en dat lukt niet als het pakket gewichten moet meedraaien door de rotatiekracht die dan vrij komt. De mate van soepelheid verschilt per halterstang.

Eigen gewicht halterstang

Officieel bedraagt het gewicht van een Olympische halterstang voor heren 20 kilo en voor dames 15 kilo. De meeste haltersets zijn voorzien van een halterstang van 20 kilo, terwijl sommige sets een stang van 15 kilo bevatten. Er is uiteraard niemand die je verplicht om de officiële standaard te volgen. Kies dus het gewicht dat jou de meeste trainingsmogelijkheden biedt. Een voordeel van de kleinere barbell is bijvoorbeeld dat deze iets korter is en door zijn lagere gewicht is hij gemakkelijker te hanteren.

Gekarteld greepvlak

Een halterstang heeft normaal gesproken een gekarteld greepvlak (knurling) zodat de stang niet uit je handen glijdt. De breedte van dit greepvlak verschilt per stang en ook de diepte van de karteling verschilt. Eenvoudige exemplaren hebben alleen een gekarteld greepvlak aan de buitenste zijden. Anderen hebben ook knurling in het midden van de stang. Deze zogenaamde center knurl geeft extra greepmogelijkheden voor oefeningen zoals de wrist curl.

Olympische en powerlifting markeringen

De meeste halterstangen zijn voorzien van markeringen bij het greepvlak. Dit zijn de gladde randjes in de knurling waaraan je kunt herkennen of je te maken hebt met een halterstang voor gewichtheffen of powerlifting. De officiële markeringen zitten op 91 cm uit elkaar (gewichtheffen) en 81 cm uit elkaar (powerlifting). Goedkopere halterstangen kunnen een willekeurig bepaalde markering of geen markering bevatten.


Gietijzeren schijven met drievoudig geïntegreerde handgrepen en kunststof collars
Gietijzeren schijven met drievoudig geïntegreerde handgrepen en kunststof collars

Belangrijke details van de schijven

Tot slot zijn er ook een aantal belangrijke details aan de schijven waar je op moet letten. Dit is bijvoorbeeld het totaalgewicht en de indeling van de schijven. Daarnaast verschillen de greepmogelijkheden en er bestaan verschillende sluitingen waarmee de schijven vastgeklemd worden aan de halterstang.

Gewichtsindeling schijven

Bij iedere halterset wordt een pakket met halterschijven meegeleverd. Het totaalgewicht aan schijven varieert en loopt uiteen van pakweg 80 tot 140 kg. Ook de indeling van de schijven varieert. Zo bevatten sommige haltersets bijvoorbeeld schijven van 20 of 25 kilo terwijl anderen wat meer schijven bevatten van een lager gewicht. Wat is nu de ideale indeling? Hiervoor geldt dat een hoger aantal schijven en de aanwezigheid van schijven met lage en hoge gewichten meer combinaties mogelijk maken en meer trainingsmogelijkheden geven.

Greepmogelijkheden

De meeste gietijzeren en rubber-gecoate schijven zijn voorzien van twee-, drie- of viervoudig geïntegreerde handgrepen. Dit is ontzettend handig wanneer je schijven wilt wisselen of bij het uitvoeren van oefeningen met losse schijven. Er bestaan ook gesloten schijven die alleen een greeprand aan de buitenzijde hebben. Een voorbeeld hiervan zijn de bumperplates.

Sluitingen

Voor een comfortabele en veilige training is het belangrijk dat de schijven niet op de halterstang gaan schuiven. De meeste haltersets bevatten daarom veersluitingen. Dit zijn eenvoudige metalen klemmen die je tegen het pakket met schijven op de stang bevestigt. Er bestaan ook zogenaamde collars. Dit zijn kunststof of aluminium ringen die duurder zijn en makkelijker in gebruik.


Prijs- en kwaliteitsverschillen

Een vraag die misschien bij je opkomt is wat de prijs van een halterset bepaalt. De goedkoopste sets kosten immers minder dan €250,- terwijl de duurste haltersets het zesvoudige kosten. De prijsverschillen hangen in de eerste plaats samen met de kwaliteit op alle onderdelen, zoals de gebruikte materialen en de precisie van de gewichten. Zo moeten wedstrijdmaterialen gekalibreerd zijn en zeer nauwkeurig afgesteld en dat is kostbaar. Natuurlijk betaal je ook voor een stukje merkbeleving wanneer je kiest voor een bekend a-merk.

Producten vergelijken en een halterset kopen

Nu je dit alles weet wil je misschien aan de slag gaan met het vergelijken van producten en vervolgens een halterset kopen. Ook hiervoor kun je op deze site terecht door gebruik te maken van een handige vergelijkingsmodule waarmee je een groot aantal kwalitatieve 50 mm haltersets kunt vergelijken op prijs, belastbaarheid, materialen en heel veel andere kenmerken en eigenschappen. Dus doe ideeën op, weet wat je koopt en start met trainen.

Tot slot

Er zijn zeker tien belangrijke kenmerken waar je rekening mee moet houden bij het kopen van een halterset. Het materiaal en de indeling van de schijven is het meest onderscheidend. Daarnaast zijn er vooral kwaliteitsverschillen die in details zitten zoals greepvlakken, soepelheid van de lageringen en het type sluitingen. Er bestaan haltersets van wedstrijdklasse en eenvoudige instapmodellen. Wat is dan ideaal voor fanatieke thuissporters? Volgens mij is een goede vuistregel dat de meeste sporters prima uit de voeten kunnen met een middenklasser, terwijl het hogere segment vooral zeer geschikt is voor professionele sporters.

Over de auteur

Derrik

Gevorderde krachttrainer en ervaringsdeskundige in de sportschool. Trotse eigenaar van een homegym. Heeft als doel een gezonde lifestyle en vindt het leuk om te werken aan spieropbouw en een krachtig lichaam. Blogger op Men'sPower over krachttraining, fitness en voeding.

Reageer

Klik hier om te reageren