Home » Fitness Oefeningen » Armen » Barbell wrist curl
Armen

Barbell wrist curl: zo doe je dat!

Barbell wrist curl

Wat is de barbell wrist curl?

Deze oefening richt zich op het sterker maken van de buigspieren in de pols. Daarnaast krijgen de spieren voor greepkracht een goede work-out. Deze isolatie oefening is doorgaans niet opgenomen in het trainingsschema van beginners. Voor gevorderden heeft hij meer toegevoegde waarde door de extra greepkracht die je kunt opbouwen. Meer greepkracht betekent namelijk dat je andere krachtoefeningen met meer gewicht kunt uitvoeren. Ook sporters die doen aan sporten waar greepkracht van belang is hebben baat bij deze oefening. Denk bijvoorbeeld aan sporten zoals klimmen, rugby, tennis en andere slagsporten. De barbell wrist curl wordt zittend uitgevoerd op een fitnessbank, stoel of kruk met behulp van een barbell.

Uitvoering barbell wrist curl

Uitvoering van de barbell wrist curl
Ga in het midden van een fitnessbank zitten, buig naar voren en laat je onderarmen op het bankje rusten.
Pak de barbell vast met je handen op iets minder dan schouderbreedte. Je handpalmen zijn omhoog gericht.
Laat je onderarmen op de fitnessbank rusten met je polsen voorbij het uiteinde.
Je kunt je polsen nu naar de vloer draaien zonder de fitnessbank te raken.
Laat de barbell nu naar de vloer zakken en laat de stang uit de handpalmen naar de vingers rollen.
Beweeg de barbell weer omhoog door de stang in je hand te pakken en je knokkels naar het plafond te draaien.
Doe het aantal gewenste herhalingen.

Tips bij deze oefening

  • Hou je polsen en ellebogen op gelijke hoogte om de weerstand op de polsbuigspieren in stand te houden.
  • Zorg dat het vloeroppervlak vrij is. Mocht de barbell uit je handen glippen, dan kan hij wegrollen zonder anderen te raken.
  • Voorkom bewegingen van andere lichaamsdelen dan je handen.

Welke spieren train je?

De barbell wrist curl richt zich vooral op het trainen van de handbuigers. Dit zijn spieren in de onderarmen die ervoor zorgen dat onze handen kunnen bewegen. Om precies te zijn train je de flexor carpi radialis, die ook wel bekend staat als de radiale handbuiger. Deze spier loopt diagonaal aan de rechterkant van de onderarm. Daarnaast train je de flexor carpi ulnaris, die aan de linkerkant van de onderarm ligt. Tot slot wordt ook de flexor digitorum licht meegetraind. Dit is een spier die helpt bij het bewegen van de vingers.

Reageer

Klik hier om te reageren