Home » Fitness Oefeningen » Armen » Dumbbell triceps extension
Armen

Dumbbell triceps extension: zo doe je dat!

Dumbbell triceps extension

Wat is de dumbbell triceps extension?

Dit is een uitstekende oefening voor het trainen van de triceps brachii, die zich bevinden op de achterzijde van de bovenarmen. Bij de dumbbell triceps extension, een compound oefening, worden ook een aantal ondersteunende spieren aangepakt die zich bevinden op de armen, schouders, borst en zij. Ondanks haar ogenschijnlijke eenvoud is deze oefening zeer effectief. Deze oefening kan worden uitgevoerd met behulp van een fitnessbank en een dumbbell.

Uitvoering dumbbell triceps extension

Uitvoering van de dumbbell triceps extension
Sta rechtop met je benen iets uit elkaar en je voeten iets naar buiten gericht.
Pak een dumbbell vast met beide handpalmen aan één kant van de dumbbell. Je handen bevinden zich nu in een V-vorm aan de binnenzijde van de zijkant van de dumbbell.
Beweeg de dumbbell, met je ellebogen en handpalmen naar voren gericht, boven het hoofd en strek je armen volledig uit. Dit is je beginpositie.
Houd je ellebogen stil en beweeg de dumbbell achter het hoofd. Laat je ellebogen een klein beetje bewegen aan het einde van de beweging.
Breng de dumbbell weer terug naar de beginpositie.
Herhaal de beweging.

Tips bij deze oefening

  • Bij de dumbbell triceps extension is het de bedoeling dat je rug gedurende de hele oefening recht is. Span hiervoor je buikspieren aan.
  • Laat het gewicht langzaam zakken en zorg voor een gecontroleerde beweging.
  • Voorkom spierfalen door te veel gewicht te nemen. Het gewicht kan dan namelijk in je nek vallen.

Welke spieren train je?

Veel sporters vergeten nogal eens om de triceps te trainen terwijl de biceps (voorzijde bovenarmen) wel stevig getraind wordt. Beide hebben juist aandacht nodig want de triceps verricht het tegenovergestelde werk van de biceps: de triceps strekt de onderarm en de biceps buigt de onderarm. Met de dumbbell triceps extension train je naast de triceps brachii ook de flexor carpi ulnaris (onderzijde onderarmen), deltoideus (bovenzijde schouders), pectoralis major (grote borstspieren) en latissimus dorsi (brede rugspieren). Kortom: het is een effectieve oefening om verschillende spieren op hetzelfde moment te trainen.

Reageer

Klik hier om te reageren