Home » Begrippen » Techniek » Compound oefening
Techniek

Compound oefening, wat is het precies?

Touwtje springen is een compound oefening

Wat is een compound oefening?

Een compound oefening is een samengestelde krachtoefening. Het is een multi-gewrichtsbeweging waarbij in één keer verschillende spieren of spiergroepen worden getraind. Een compound oefening kan in de vrije ruimte worden uitgevoerd. Eventueel kunnen losse gewichten worden gebruikt zoals een barbell, kettlebells en dumbbells. De meest bekende compound oefening is waarschijnlijk de squat. Hierbij worden verschillende spieren in de benen, billen en onderrug tijdens dezelfde oefening aan het werk gezet. De tegenhanger van de compound oefening is de isolatie oefening, die vaak in een krachtapparaat wordt uitgevoerd. Hierbij wordt slechts één spier of spiergroep getraind.

Natuurlijke bewegingspatronen

De meeste sportscholen beschikken over een ruim aanbod met krachtapparaten voor isolatie oefeningen. Het zijn echter de compound oefeningen waarmee gezonde sporters over het algemeen meer uit hun trainingsprogramma halen. De compound oefening heeft bij veel deskundigen de voorkeur omdat ze de natuurlijke bewegingspatronen van het menselijk lichaam volgen. Anderzijds worden met compound oefeningen vaak meer calorieën verbrand. En het lichaam kan in kortere tijd getraind worden dankzij de multi-gewrichtsbeweging.

Voordelen van de compound oefening

  • Verbranding van meer calorieën tijdens de training
  • Simulatie van natuurlijke bewegingen van het lichaam
  • Ze kunnen overal worden uitgevoerd, ook thuis
  • Snellere training van meerdere spieren
  • Verbetert de coördinatie, reactietijd en balans
  • Zorgt voor stabiliteit van de gewrichten en meer spierbalans
  • Risicovermindering op letsel tijdens het sporten
  • Stelt je in staat langer te oefenen met minder spiervermoeidheid
  • Zorgt gaandeweg voor meer kracht waardoor zwaarder getraind kan worden.

Voorbeelden van compound oefeningen

Compound oefeningen zijn ideaal voor sporters die compleet, efficiënt en functioneel willen trainen. Er bestaan honderden samengestelde oefeningen. Naast bekende krachtoefeningen zoals de squat, lunge en bankdrukken zijn dit bijvoorbeeld hurken, optrekken, opdrukken en touwtje springen. De meeste gevorderde krachtsporters gebruiken vooral samengestelde oefeningen in hun trainingsprogramma. Daarnaast voegen ze soms isolatie oefeningen in hun schema toe, om zo de grootte of het volume van een specifieke spiergroep aan te pakken.

Reageer

Klik hier om te reageren