Home » Begrippen » Techniek » Isolatie oefening
Techniek

Isolatie oefening, wat is het precies?

Het doel van een isolatie oefening is het trainen van één spier of spiergroep

Wat is een isolatie oefening?

Een isolatie oefening is een fitness- of krachtoefening waarbij één enkele gewrichtsbeweging wordt uitgevoerd. Het doel is het trainen van één spier of spiergroep. Het is de tegenhanger van de compound oefening, waarbij in één keer verschillende spieren of spiergroepen worden aangepakt. Veel krachtapparaten in sportscholen zijn ontworpen om er isolatie oefeningen mee te doen. Dit soort apparaten maken oefeningen enerzijds eenvoudiger. Anderzijds zijn ze minder effectief voor het bereiken van resultaat. Er bestaan ook geïsoleerde krachtoefeningen in de vrije ruimte, zoals de biceps curl en de calf raises.

Een isolatie oefening legt accent op één spiergroep

Het idee heerst dat isolatie oefeningen het meest geschikt zijn voor beginnende sporters, omdat spieren er harder door zouden groeien. Dit is niet juist. Het zijn namelijk de samengestelde oefeningen die zorgen voor meer resultaat wanneer het aankomt op de ontwikkeling van spierkracht, spiermassa en spieruithoudingsvermogen. Dit komt omdat onze spieren bij compound oefeningen meer moeten samenwerken. Isolatie oefeningen dienen echter wel een doel. Ze zijn bijvoorbeeld geschikt voor het leggen van accenten en om lokale spieren of spiergroepen krachtiger te maken. Logischerwijs is dit pas zinvol wanneer er sprake is van een zekere hoeveelheid spierkracht en spiervolume.

Voordelen van de isolatie oefening

  • Eenvoudig uit te voeren
  • Accent leggen op spieren of spiergroepen
  • Ideaal voor het ontwikkelen van kracht in één spier of spiergroep
  • Hulpmiddel bij herstel van spieren bij blessures

Wanneer gebruik je isolatie oefeningen?

Beginnende sporters kunnen het beste starten met veel samengestelde oefeningen in hun trainingsschema. De nadruk zou in het begin vooral moeten liggen in het onder controle krijgen van de bewegingen en niet zozeer in de hoeveelheid gewicht. Een vuistregel is om aan het einde van het trainingsschema enkele isolatie oefeningen in te bouwen. Hiermee worden bepaalde spieren aan het einde van de training nog even maximaal geprikkeld en uitgeput. Isolatie oefeningen worden ook aanbevolen wanneer bepaalde spieren of spiergroepen achterlopen in kracht, bijvoorbeeld na een blessure. Met een isolatie oefening krijgt een spier(groep) extra aandacht, waardoor deze sneller op het gewenste niveau komt.

 

Reageer

Klik hier om te reageren