Home » Fitness Oefeningen » Armen » Dumbbell concentration curl
Armen Schouders

Dumbbell concentration curl: zo doe je dat!

Dumbbell concentration curl

Wat is de dumbbell concentration curl?

Wie gespierde bovenarmen wil hebben heeft aan de dumbbell concentration curl een goede oefening. Hij is geschikt voor beginners en gevorderden. Deze isolatie oefening richt zich hoofdzakelijk op het trainen van de voorzijde van de bovenarmen. Hoewel de biceps brachii flink wordt aangepakt is het met name de brachialis die het meest actief is. Deze spier bevindt zich aan de binnenzijde van de bovenarmen, net onder de biceps brachii. De concentration curl is zodoende een goede aanvulling op traditionele bicepsoefeningen. Deze oefening wordt zittend op een fitnessbank, stoel of kruk uitgevoerd. Je voert hem uit met behulp van een dumbbell en je traint om en om één arm.

Uitvoering dumbbell concentration curl

Uitvoering van de dumbbell concentration curl
Ga op een fitnessbank, kruk of stoel zitten.
Plaats de dumbbell tussen je voeten.
Leun iets naar voren zodat je elleboog tegen de binnenkant van je dijbeen rust.
Pak de dumbbell vast met je handpalm van je afgedraaid.
Beweeg je arm omhoog tot je handpalm naar je schouder is gericht.
Stabiliseer je arm tijdens de oefening met je dijbeen, zodat je elleboog niet kan bewegen.
Laat het gewicht nu weer zakken tot je arm helemaal gestrekt is.
Herhaal de beweging.

Tips bij deze oefening

  • Deze oefening moet geïsoleerd worden uitgevoerd. Dit betekent dat het hele lichaam tijdens de oefening stil moet zijn, behalve natuurlijk de arm die je traint.
  • Voorkom dat je gaat draaien of heffen vanuit je borst. Mocht dit gebeuren dan is het gewicht te zwaar.
  • Plaats je andere hand op je dijbeen ter ondersteuning.

Welke spieren train je?

Bij deze isolatie oefening train je gericht drie spieren. In de bovenarm is dit hoofdzakelijk de brachialis. Dit is een buigspier die aan de voorzijde over het ellebooggewricht loopt. Hij bevindt zich aan de binnenzijde van de bovenarm onder de biceps brachii, die ook flink wordt aangepakt bij de dumbbell concentration curl. Tot slot train je de brachioradialis. Dit is de arm-spaakbeenspier in de onderarm. Hij bevindt zich aan de bovenkant van de binnenzijde van de onderarmen. Daarnaast werken enkele stabiliserende spieren mee. Dit zijn in de onderarmen de flexor carpi radialis en flexor carpi ulnaris. In de schouder wordt de voorste deltoideus licht meegetraind.

Reageer

Klik hier om te reageren