Home » Fitness Oefeningen » Borst » Dumbbell pullover
Borst Rug

Dumbbell pullover: zo doe je dat!

De dumbbell pullover is opgenomen in het trainingsschema van veel sporters

Wat is de dumbbell pullover

De dumbbell pullover is opgenomen in het trainingsschema van veel sporters. Het is dan ook een effectieve compound oefening voor het trainen van de grote borstspieren, de brede rugspieren (bovenrug) en de rechte buikspier. De dumbbell pullover vraagt om enige behendigheid omdat de dumbbell over het gezicht moet worden geheven, terwijl je op je rug licht. Dat neemt niet weg dat deze oefening, met iets minder gewicht, ook prima kan worden aangeleerd door beginners. Voor de pullover heb je een fitnessbank en een dumbbell nodig.

Uitvoering van de dumbbell pullover

Uitvoering van de dumbbell pullover
Pak een dumbbell met beide handen vast aan het uiteinde (tegen de zijkant van de dumbbell).
Ga met je rug op een vlak geplaatste fitnessbank liggen. Je voeten raken de grond en je hoofd bevindt zicht bij het uiteinde.
Duw je armen nu recht omhoog en strek ze uit tot boven je gezicht.
Breng de dumbbell nu langzaam naar achteren over je hoofd heen.
Stop de beweging wanneer je het voelt trekken in je borst en schouders.
Breng het gewicht weer langzaam terug in de beginpositie.
Herhaal de beweging.

Tips bij deze oefening

  • Span je buikspieren aan om je rug recht te houden. Je rug mag niet hol trekken.
  • Hou je ellebogen steeds in dezelfde positie: licht gebogen en op een lijn met je schouders.
  • Hoe ver je kunt strekken hangt af van je flexibiliteit. Stop de beweging wanneer je het voelt trekken in je borst en schouders.

Welke spieren train je?

Hoofdzakelijk worden met de dumbbell pullover de grote borstspieren (pectoralis major) en brede rugspieren (latissimus dorsi) getraind. Verschillende andere spieren helpen mee bij het uitvoeren van de oefening en die worden dus ook direct aangepakt. Ondersteunende spieren die worden meegetraind zijn de triceps brachii (onderzijde bovenarmen), rechte buikspier (rectus abdominis) en de grote bilspieren (glutaeus maximus). Kortom: Dit is een oefening met veel effectiviteit.

Reageer

Klik hier om te reageren