Home » Fitness Oefeningen » Armen » Barbell biceps curl
Armen

Barbell biceps curl: zo doe je dat!

Barbell biceps curl is een effectieve training voor de voorzijde van de bovenarmen

Wat is de barbell biceps curl?

Deze krachtoefening hoort tot de klassiekers in krachttrainingsprogramma’s. De biceps curl richt zich hoofdzakelijk op het trainen van de voorzijde van de bovenarmen (biceps brachii). Daarnaast worden met deze compound oefening een aantal andere spieren getraind, waaronder spieren van de schouder en de onderarm. Deze oefening kan worden uitgevoerd met verschillende materialen. In dit artikel  richten we ons op de variant met een barbell, een rechte halterstang. De barbell biceps curl wordt staand uitgevoerd op een vlakke vloer. Het enige hulpmiddel is een barbell die eventueel kan worden geladen met extra gewicht.

Uitleg barbell biceps curl

Uitvoering van de barbell biceps curl
Ga op een vlakke vloer staan met je voeten op schouderbreedte en de knieen licht gebogen.
Pak de barbell met je handen op schouderbreedte. Je handpalmen richten zich van je af.
In beginpositie zijn je armen gestrekt langs je lichaam. De barbell bevindt zich bij je bovenbenen.
Hef nu de barbell op richting je bovenlichaam tot je onderarmen verticaal zijn.
Laat de stang hierna weer langzaam zakken tot je armen weer gestrekt zijn.
Herhaal de beweging.

Tips bij deze oefening

  • De biceps curl moet worden uitgevoerd met je ellebogen voortdurend naast je zij.
  • De beste resultaten bereik je door het lichaam zo stil mogelijk te houden. Span daarom je bil- en buikspieren aan om je romp stil te houden.
  • Wanneer je lichaam te veel meebeweegt om vaart te zetten dan is de barbell te zwaar geladen. Je onderrug wordt dan belast en dit verhoogt de kans op blessures.

Welke spieren train je?

De barbell biceps curl richt zich op het trainen van de voorzijde van de bovenarmen (biceps brachii), de voorzijde van het ellebooggewricht (brachialis) en de onderarmspier (brachioradialis). Daarnaast worden enkele stabiliserende spieren in de onderarmen en schouders aangesproken. In de schouders zijn dit de ruitvormige spier boven op de rug (trapezius) en de deltavormige spier op bovenarm (voorste deltoideus). In de binnenzijde van de onderarmen zijn dit de flexor carpi radialis en de flexor carpi ulnaris.

Reageer

Klik hier om te reageren