Home » Begrippen » Techniek » Sets en reps
Techniek

Sets en reps, wat zijn het precies?

Sets en reps met een kettlebell

Wat zijn sets en reps?

In de krachtsport zijn sets en reps fundamentele termen. Ze hebben te maken met de routinematige structuur waarin veel krachtoefeningen worden uitgevoerd. De termen zijn afkomstig uit het Engels en staan voor reeksen (sets) en herhalingen (reps). Doelen van krachttraining kunnen spiergroei, kracht en krachtuithoudingsvermogen zijn. Welk doel ook wordt nagestreefd, een complete oefening bestaat eigenlijk altijd uit meerdere sets met hierbinnen meerdere reps. De precieze invulling is afhankelijk van de gestelde doelen. De meeste standaard trainingsschema’s zijn echter opgebouwd uit 3 sets en 10 herhalingen per set (3 x 10).

Een set is de aaneenschakeling van verschillende reps

Een krachtoefening bestaat in veel gevallen uit verschillende sets, waartussen een rustpauze van 45 seconden tot 1 minuut wordt aangehouden. Binnen een set worden een aantal bewegingen uitgevoerd in een vast ritme. In de meeste trainingsschema’s bestaan de oefeningen uit drie sets. Er zijn echter variaties mogelijk en dit wordt zelfs noodzakelijk geacht voor gevorderde sporters, om zo de spieren te blijven prikkelen.

Reps zijn herhalingen van dezelfde beweging

Bij krachttraining zijn de reps de volledige voltooiing van een beweging. Zo’n beweging bestaat uit twee fases. In de eerste fase wordt de doelspier verkort, zodat deze samentrekt. In de tweede fase wordt de spier weer langer, door deze terug te brengen naar de beginstand. Vaak wordt gesproken over de concentrische fase (het korter worden) en de excentrische fase (het langer worden). Een voorbeeld van de fases tijdens een oefening zijn het heffen van een gewicht, om deze daarna weer terug te brengen naar de beginstand. Herhalingen volgen elkaar in gangbare trainingsschema’s vloeiend op, zonder rustpauzes.

Reageer

Klik hier om te reageren