Home » Begrippen » Techniek » Bulken en cutten
Techniek

Bulken en cutten, wat is het precies?

Cutten en bulken is een filosofie afkomstig uit bodybuilding

Wat zijn bulken en cutten?

Bulken en cutten zijn termen die afkomstig zijn uit een theorie die heerst binnen bodybuilding. Bij bodybuilding is het van belang om extreem veel zichtbare spiermassa te hebben tijdens wedstrijden. Hiervoor worden periodes van bulken en cutten aangehouden, waarbij wordt gevarieerd tussen een overschot aan calorieën (bulken) en een tekort aan calorieën (cutten) ten opzichte van de energiebehoefte. De precieze effectiviteit van bulken en cutten is niet wetenschappelijk onderbouwd.

Bulken helpt bij snellere spiergroei

Om te komen tot maximale spiermassa tijdens de wedstrijd, houden veel professionele bodybuilders het grootste deel van het jaar een bulkfase aan. Hierbij hebben zij per saldo een positieve energiebalans. Dit betekent dat zij een overschot aan calorieën hebben ten opzichte van hun dagelijkse behoefte. In combinatie met een juist trainingsschema en voldoende rust, zullen de spieren sneller groeien door de extra aanwezige voedingsstoffen.

Cutten zorgt voor meer spierdefinitie

Cutten is de tegenhanger van bulken. De meeste professionele bodybuilders beginnen met cutten vanaf 12 tot 14 weken voor de wedstrijd. In deze fase is de energiebalans negatief, wat betekent dat er een tekort aan calorieën is ten opzichte van de dagelijkse behoefte. Het meest belangrijke doel van cutten is het verliezen van lichaamsvet, met behoud van zoveel mogelijk spiermassa. Voor het cutten geldt dat de grootte van het calorietekort mede bepalend is voor de snelheid waarmee het lichaamsvet verdwijnt. Een (te) groot calorietekort maakt het risico op verlies van spierweefsel echter wel groter.

Bulken en cutten door krachtsporters

De theorie van bulken en cutten is al langer geleden overgewaaid naar sporters in sportscholen. Zij gebruiken de wintermaanden vaak als bulkfase, om vervolgens in de zomermaanden vet te verliezen tijdens de cutfase. Afhankelijk van de doelstellingen worden verschillende schema’s en rekenmethodes aangehouden, met als doel om op bepaalde momenten veel zichtbare spiermassa te hebben.

Meer over:

Reageer

Klik hier om te reageren