Home » Begrippen » Voeding » Eiwitshake
Voeding

Eiwitshake, wat is het precies?

Het poeder van een eiwitshake

Wat is een eiwitshake?

Een eiwitshake of proteïneshake is een drank die door veel sporters wordt genuttigd na het sporten of gedurende de week, als onderdeel van een sportdieet. Het doel van deze drank is om spieropbouw en spierherstel te bevorderen. Een eiwitshake bestaat uit poedervormige eiwitten, die doorgaans worden vermengd met water of melk. Het eiwitpoeder wordt ook wel handmatig aan yoghurt toegevoegd. De poeders zijn verkrijgbaar in verschillende smaken, zoals vanille, aardbei of chocolade. Een eiwitshake bevat een substantieel deel van het dagelijks benodigde aantal gram eiwitten.

Typen eiwitshakes

Veruit de meeste eiwitpoeders worden gewonnen uit wei (whey), een bijproduct van de kaasproductie. Behalve een gunstige prijs, kenmerken de wei-eiwitten zich door relatief snelle opname in het bloed. Daarnaast zijn er poeders op de markt met eiwitten die geïsoleerd zijn uit eieren, sojabonen of melk. Deze eiwitten worden trager opgenomen in het bloed dan de wei-eiwitten. Een voordeel van soja eiwitten is dat deze kunnen worden genuttigd door vegetariërs. En samen met de eiwitten uit eieren, zijn de eiwitten uit sojabonen geschikt voor personen met lactose intolerantie.

Het nut van eiwitshakes

Na een (intensieve) krachtsinspanning moeten de spieren in het lichaam herstellen. In de belaste spieren zijn door de inspanning namelijk scheurtjes ontstaan. Wanneer de spieren zich herstellen, zullen ze een fractie groter worden. Dit herstelproces gaat op een natuurlijke manier en eiwitten zijn hiervoor een belangrijke bouwsteen. Eiwitten binnenkrijgen gebeurt automatisch via onze voeding. Ze zitten bijvoorbeeld in kip, rundvlees, zalm, kwark, eieren en vele andere producten. Een eiwitshake kan een aanvulling zijn op de normale voeding.

Hoeveel eiwitten heb je als krachtsporter dagelijks nodig?

Wegens de zware spierbelasting hebben krachtsporters meer eiwitten nodig dan mensen die doorgaans weinig inspanning verrichten. Om te weten hoeveel eiwitten je nodig hebt, gebruikt het Voedingscentrum een handige vuistregel waar de meeste krachtsporters mee uit de voeten kunnen: 1,7 tot 1,8 gram eiwitten per dag per kilogram lichaamsgewicht. Ben je bijvoorbeeld 75 kilo, dan betekent dit dat je dagelijks 135 gram eiwitten moet binnenkrijgen.

Reageer

Klik hier om te reageren