Benen

Lying leg curl: zo doe je dat!

Lying leg curl

Wat is de lying leg curl?

Deze populaire compound oefening richt zich vooral op het trainen van de spieren in de achterzijde van de bovenbenen. Door dit gebied te trainen ontstaat meer spierkracht voor ren- en schopbewegingen. De lying leg curl wordt uitgevoerd op een speciale leg curl bank, met aan de achterzijde beenrollers en aan de voorzijde handgrepen aan weerszijden van de bank. Dit apparaat, dat in de meeste sportscholen aanwezig is, kan met behulp van een gewichtstapel worden ingesteld op ieder gewenst gewicht. Hierdoor is deze oefening zeer geschikt voor zowel beginners als gevorderden.

Uitvoering lying leg curl

Uitvoering van de lying leg curl
Ga op je buik op het apparaat liggen.
Je knieën moeten iets over de rand van het kussen uitsteken en je kniegewrichten moeten op één lijn liggen met de bovenkant van de hefstang.
De roller achter op de hefstang plaats je net boven je enkels.
Beweeg je benen zo ver mogelijk naar je billen toe.
Keer nu langzaam terug naar de startpositie. Deze beweging moet twee of drie seconden duren.
Zorg dat je bovenlichaam steeds in contact blijft met de bank.
Doe het aantal gewenste herhalingen.

Tips bij deze oefening

  • Beweeg het gewicht niet te snel terug naar de startpositie.
  • De heupen mogen tijdens de beweging niet te veel kromtrekken.
  • Beweeg de benen zo ver als mogelijk in de richting van de billen voor maximaal effect.

Welke spieren train je?

Bij de lying leg curl worden met name de spieren aan de achterzijde van de bovenbenen getraind. Het gaat om precies te zijn om de tweehoofdige dijbeenspier (biceps femoris), de halfvliezige spier (semimembranosus) en de halfpezige spier (semitendinosus). Daarnaast worden de kleermakersspieren (sartorius) aan de buitenzijde van de bovenbenen en de oppervlakkige kuitspieren (gastrocnemius) licht meegetraind.

Reageer

Klik hier om te reageren