Home » Fitness Oefeningen » Benen » Leg extension
Benen

Leg extension: zo doe je deze oefening!

Leg extension

Wat is de leg extension?

De leg extension is een bekende oefening voor met name de voorzijde van de bovenbenen. Hij wordt uitgevoerd op een leg extension apparaat. De meeste sportscholen beschikken over zo’n apparaat en hij is druk bezet. Dat komt omdat de leg extension vaak wordt ingepast in het trainingschema van beginners. Maar hij is ook heel geschikt voor gevorderden omdat er met grote hoeveelheden gewicht getraind kan worden. Met de leg extension kan flink wat spierkracht in de bovenbenen worden opgebouwd. Dat is nuttig voor sporters die veel rennen, schoppen en springen.

Uitvoering leg extension

Uitvoering van de leg extension
Ga zitten op een leg extension apparaat.
Plaats de achterkant van je knieën tegen de rand van de zitting en je kniegewrichten op één lijn met de bovenkant van de hefstang tussen je benen.
Zorg dat de rollers aan het eind van de hefstang net boven de voorkant van je enkels komen.
Duw nu tegen de beensteun. Hef je benen tot ze gestrekt zijn.
Je romp blijft rechtop en je voeten wijzen naar voren.
Breng het gewicht weer langzaam (gecontroleerd) terug naar de beginpositie.
Doe het aantal gewenste herhalingen.

Tips bij deze oefening

  • Laat je benen niet te snel zakken en hou je bovenlichaam recht.
  • Strek je benen maximaal uit tot ze helemaal recht zijn. Laat ze hierna weer langzaam zakken.
  • Met behulp van enkelgewichten kan deze oefening ook (in lichte vorm) worden uitgevoerd zonder apparaat.

Welke spieren train je?

Met deze isolatie oefening pak je de quadriceps aan, die een grote massa vormt aan de voorzijde van de bovenbenen. De quadriceps heeft het aansturen van het kniegewricht als belangrijkste functie. De quadriceps kan een flinke spiermassa vormen, bijvoorbeeld bij wielrenners, voetballers en schaatsers kan dit het geval zijn. Hij bestaat uit vier delen, die allemaal worden aangepakt met de leg extension. Het gaat om precies te zijn om de rectus femoris, vastus medialis, vastus lateralis en vastus intermedius getraind.

Reageer

Klik hier om te reageren