Borst

Cable crossover: zo doe je dat!

Cable crossover

Wat is de cable crossover?

De cable crossover staat ook wel bekend als de ‘cable fly’. Bij deze oefening worden de grote borstspieren geïsoleerd getraind met behulp van een kabeltoestel. Dit is een geweldige isolatie oefening voor het ontwikkelen van spierkracht en spiermassa in de pectoralis major, de grote borstspieren. Daarnaast worden ook een aantal andere spieren in het bovenlichaam en de armen (licht) meegetraind. Deze oefening wordt uitgevoerd in een kabeltoestel, die in de meeste sportscholen aanwezig zijn. Dit toestel bevat aan weerszijden van het lichaam een katrol. Aan beide katrollen wordt een handgreep bevestigd.

Uitvoering cable crossover

Uitvoering van de cable crossover
Stel de katrollen in op een positie iets boven je hoofd.
Ga in het midden tussen de katrollen staan.
Pak de handgrepen vast met de handpalmen schuin omlaag.
Je schouders zijn naar binnen gedraaid en je heupen zijn iets naar voren gebogen.
Span je borstspieren aan en beweeg je armen omlaag en naar binnen.
Houd je ellebogen de hele beweging in een constante hoek.
Ga met een langzame (gecontroleerde) beweging terug naar de beginpositie.
Herhaal de oefening.

Tips bij deze oefening

  • Maak rustige bewegingen en voorkom dat de armen naar achteren worden getrokken. Hierdoor kan de schouder namelijk uit de kom raken.
  • Deze oefening wordt uitgevoerd met gebogen ellebogen. Hierdoor doen de borstspieren het werk en niet de armspieren.
  • De cable crossover kan lichter worden uitgevoerd door de katrollen op iets beneden schouderhoogte in te stellen.

Welke spieren train je?

Met de cable crossover worden hoofdzakelijk de grote borstspieren (pectoralis major) aangepakt. Om deze oefening te kunnen uitvoeren wordt daarnaast een beroep gedaan op verschillende ondersteunende spieren, die zodoende ook licht meegetraind worden. Het gaat om de buikspieren en in de onderarmen om de flexor carpi ulnaris en extensor carpi radialis.

Reageer

Klik hier om te reageren