Home » Fitness Oefeningen » Borst » Chest dip
Armen Borst Schouders

Chest dip: zo doe je deze oefening!

Chest dip

Wat is de chest dip?

De chest dip is een geweldige oefening voor het trainen van de borstspieren en de triceps brachii. Samen met de chin-up en de pull-up is het een van de beste oefeningen voor het bovenlichaam, waarbij gebruik gemaakt wordt van het eigen lichaamsgewicht. Voor deze oefening is veel spierkracht nodig, waardoor hij alleen voor gevorderden geschikt is. Bij de chest dip wordt vanaf het dipstation een duwende beweging omhoog gemaakt, waarmee vooral de grote borstspier, triceps en voorste deltoideus getraind worden. De grote borstspier kan eventueel extra getraind worden door meer met het bovenlichaam naar voren te leunen, terwijl de armen vooral getraind worden in verticale positie. Deze oefening wordt uitgevoerd in een dipstation of met behulp van twee horizontale leggers.

Uitvoering chest dip

Uitvoering van de chest dip
Ga tussen de parallelle bars staan en gebruik het opstapje zodat de bars op taillehoogte komen.
Pak de bars met beide handen vast.
Strek je ellebogen en buig je knieën.
Til je voeten op van het opstapje.
Laat jezelf nu langzaam zakken tot je ellebogen zich in een hoek van 90 graden bevinden. Dit is horizontaal met de bars.
Duw jezelf weer omhoog naar de beginpositie.
Herhaal de beweging.

Tips bij deze oefening

  • De oefening kan eventueel worden verzwaard door een dip belt te dragen, met hieraan extra gewicht.
  • Gebruik niet te snel extra gewicht want dit kan leiden tot scheurtjes in de grote borstspier en triceps.
  • Leun naar voren om de borstspieren te trainen. Blijf rechtop om de armen te trainen.

Welke spieren train je?

Bij de chest dip wordt vooral de grote borstspier (pectoralis major) en de driehoekige spier om de schouders (voorste deltoideus) getraind. Ook de triceps brachii (achterzijde bovenarmen) wordt intensief getraind. Daarnaast worden enkele ondersteunende spieren licht meegetraind. Dit zijn de volgende spieren in de onderarmen: extensor carpi radialis (buitenzijde onderarmen) en extensor carpi ulnaris (ulnaire handstrekker).

Reageer

Klik hier om te reageren