Home » Fitness Oefeningen » Armen » Dumbbell triceps kickback
Armen

Dumbbell triceps kickback: zo doe je dat!

De dumbbell triceps kickback is een vrij geconcentreerde oefening

Wat is de dumbbell triceps kickback?

Dit is een krachtoefening die ideaal is voor beginners. En het is een mooie aanvulling in het trainingsschema van gevorderden. De dumbbell triceps kickback is een vrij geconcentreerde oefening die zich focust op het sterker maken van de achterzijde van de bovenarmen (triceps brachii). De oefening wordt uitgevoerd op een fitnessbank en je gebruikt één dumbbell. Je steunt op het bankje met je arm en been van dezelfde lichaamshelft. De hand waarin het gewicht zich bevindt moet in een korte beweging naar achteren worden gedrukt.

Uitvoering dumbbell triceps kickback

Uitvoering van de dumbbell kickback
Plaats de hand en knie van een van je lichaamszijden op een horizontaal geplaatste fitnessbank.
Steun op je hand en gebruik je knie voor stabilisatie.
Plaats je andere voet op de grond naast de bank. Laat een stuk ruimte tussen je been en de bank.
In je hand pak je de dumbbell met je handpalm naar je toe gericht.
Je elleboog bevindt zich naast je zij en je arm is gebogen in een hoek van 90 graden.
Strek nu je arm vanuit je elleboog tot hij volledig gestrekt is en naar achteren steekt.
Laat het gewicht weer langzaam zakken naar beginpositie.
Herhaal de beweging.

Tips bij deze oefening

  • Doe de beweging vanuit je arm. Voorkom dat je bovenlichaam meehelpt bij het verplaatsen van het gewicht.
  • Zorg ervoor dat je elleboog steeds op hetzelfde punt naast je zij blijft.
  • Kijk tijdens de oefening naar een punt op de vloer, ongeveer een meter voor je.

Welke spieren train je?

Bij deze zogenaamde compound oefening wordt met name de triceps brachii getraind. Daarnaast zijn er drie stabiliserende spieren die meegetraind worden en dat betekent veel effectiviteit tijdens één oefening. De ondersteunende spieren zijn de achterste deltoideus (schouders) en de extensor carpi ulnaris (binnenzijde onderarm). Ook de latissimus dorsi (brede rugspier) wordt licht meegetraind.

Reageer

Klik hier om te reageren