Home » Fitness Oefeningen » Rug » Dumbbell rear fly
Rug Schouders

Dumbbell rear fly: zo doe je dat!

Wat is de dumbbell rear fly?

De dumbbell rear fly is een makkelijke oefening voor het trainen van verschillende spieren in de rug en schouders. Hij is vooral gericht op het trainen van de achterste deltaspier (bovenzijde rug). Daarnaast worden verschillende andere spieren meegetraind. De dumbell rear fly is door haar eenvoud makkelijk uit te voeren door beginners en ook gevorderden hebben er een goede oefening aan. Voor het uitvoeren van de rear fly zijn een fitnessbank en twee dumbbells nodig. Eventueel kan deze oefening ook op een stoel of kist worden gedaan.

Uitvoering dumbbell rear fly

Uitvoering van de dumbbell rear fly
Ga op het uiteinde van een fitnessbank zitten. Je kunt ook een stoel of kist gebruiken.
Leun voorover en laat je romp op je bovenbenen rusten.
Pak de dumbbells vast naast je voeten. Je handpalmen zijn naar binnen gericht.
Hef nu je handen omhoog en opzij, tot je ellebogen op schouderhoogte zijn.
Breng het gewicht weer langzaam terug naar de beginpositie.
Laat de dumbbells je benen niet raken.
Herhaal de beweging.

Tips bij deze oefening

  • Laat je ellebogen niet hoger uitkomen dan op schouderhoogte. Dit heeft voor de oefening geen zin en het kan overbelasting veroorzaken.
  • Doe de dumbbell rear fly met licht gebogen ellebogen ter voorkoming van blessures.
  • Voorkom dat de dumbbells de benen raken en laat ze niet tegen je benen slaan.

Welke spieren train je?

Bij deze zogenaamde compound oefening worden verschillende spieren getraind. Dat betekent veel effectiviteit tijdens slechts een enkele oefening. De focus bij de dumbbell rear fly ligt op de achterste deltoideus, die zich aan weerszijden van de bovenrug bevinden, net onder de schouders. Daarnaast worden een aantal stabiliserende spieren getraind. Dit zijn op de rug en schouders de trapezius (bovenzijde bovenrug), rhomboideus-spieren (onder trapezius), teres minor (buitenste rand schouderbladen) en infraspinatus (schouderbladen). Tot slot krijgt ook de triceps brachii (onderzijde bovenarmen) training.

Reageer

Klik hier om te reageren