Home » Fitness Oefeningen » Schouders » Dumbbell shoulder press
Schouders

Dumbbell shoulder press: zo doe je dat!

De dumbbell shoulder press richt zich op het trainen van de schouderspieren.

Wat is de dumbbell shoulder press?

De dumbbell shoulder press richt zich op het trainen van de schouderspieren. Met name de deltavormige spier, bovenop de schouders, wordt aangepakt. Bij deze compound oefening worden daarnaast een aantal andere spieren getraind, waaronder de triceps brachii (achterzijde bovenarmen). De shoulder press komt vaak voor in het trainingsschema van gemiddelde tot gevorderde atleten. Hij wordt zittend op een fitnessbank uitgevoerd met behulp van dumbbells. Tijdens deze oefening worden de dumbbells herhaaldelijk boven het lichaam geheven.

Uitvoering dumbbell shoulder press

Uitvoering van de dumbbell shoulder press
Ga op een fitnessbank zitten en ga stevig tegen de verticaal geplaatste rugsteun zitten.
Zet je voeten uit elkaar en pak in iedere hand een dumbbell.
Hou de dumbbells op oorhoogte met de handpalmen naar voren gericht.
Duw de dumbbells nu omhoog tot je armen gestrekt zijn boven je hoofd.
Laat de dumbbells boven je hoofd bij elkaar komen maar voorkom dat de dumbbells elkaar raken.
Verplaats de dumbbells langzaam terug naar de beginpositie.

Tips bij deze oefening

  • Voorkom bij de dumbbell shoulder press een gekromde rug. Door je buikspieren aan te spannen kun je dit voorkomen.
  • Laat de dumbbells elkaar niet raken voor maximaal effect van de oefening.
  • Bij het trainen met zware gewichten kan een spotter handig zijn om te voorkomen dat de dumbbells bij spierfalen op je hoofd vallen.

Welke spieren train je?

Deze oefening richt zich hoofdzakelijk op het trainen van de voorste en laterale deltoideus-spier. Deze bevindt zich op de bovenzijde van de schouders. Stabiliserende spieren die getraind worden zijn de biceps brachii (bovenzijde bovenarmen), triceps brachii (achterzijde bovenarmen), serratus anterior en serratus anterior (schoudergordel) en trapezius (ruitvormige spier boven op de rug). Om de dumbbells boven het hoofd te kunnen heffen, wordt bovendien een beroep gedaan op stabiliserend vermogen van de romp. Bij de dumbbell shoulder press worden dus ook de buikspieren getraind.

2 Reacties

Klik hier om te reageren