Home » Fitness Oefeningen » Rug » Dumbbell single arm row
Rug

Dumbbell single arm row: zo doe je dat!

Dumbbell single arm row

Wat is de dumbbell single arm row?

De dumbbell single arm row is een krachtoefening die zich hoofdzakelijk richt op het trainen van de rugspieren. Naast de brede rugspier worden bij deze compound oefening ook een aantal spieren in de schouders en bovenarmen getraind. De single arm row kan met verschillende materialen worden uitgevoerd. In dit artikel richten we ons op de variant met de dumbbell. Deze oefening staat ook wel bekend als dumbbell row. Hij wordt op een fitnessbank uitgevoerd met behulp van een dumbbell. Je traint met één arm tegelijkertijd en de dumbbell wordt langs het lichaam omhoog getrokken.

Uitvoering dumbbell single arm row

UItvoering van de dumbbell single arm row
Gebruik een platte fitnessbank.
Plaats je knie en de hand van je ondersteunende arm op de rand van de fitnessbank. Zorg ervoor dat je bovenlichaam horizontaal is met de grond.
Plaats je andere voet op de grond naast de bank. Zet je voet iets opzij voor stabiliteit.
Pak de dumbbell met je vrije hand en hou deze vast met de handpalm naar de fitnessbank gericht.
Trek de dumbbell nu omhoog tot deze zich bij je romp bevindt. Tijdens de beweging beweegt je arm langs je zij tot je elleboog zich iets boven je rug bevindt.
Laat het gewicht nu weer langzaam zakken naar beginpositie.
Doe het aantal gewenste herhalingen en wissel hierna van arm.beginpositie.

Tips bij deze krachtoefening

  • Beweeg tijdens deze oefening zo min mogelijk met je romp. De beweging moet namelijk uit je arm komen en niet uit je bovenlichaam.
  • Kijk tijdens het uitvoeren van de single-arm row steeds naar een punt op de vloer, ongeveer één meter voor je.
  • Zorg voor dezelfde trainingsbelasting voor beide zijden van je lichaam.

Welke spieren train je?

Bij de dumbbell single arm row worden met name de rugspieren (latissimus dorsi en rhomboideus-spieren), de achterste schouderspieren (deltoideus-spieren) en de voorzijde van de bovenarmen (biceps) getraind. Daarnaast worden ook de ruitvormige spier op de bovenrug (trapezius), de spier aan de achterzijde van de bovenarmen (teres major) en de voorzijde over het ellebooggewricht (brachialis) meegetraind bij deze oefening. Kortom: in één enkele oefening train je verschillende spieren tegelijkertijd.

Reageer

Klik hier om te reageren